Vučedolska kultura
Kuće koje su bile građene kao i u neolitiku, imale su jednu ili dvije prostorije. U kući je bilo kružno ognjište iznad kojeg je na keramičkoj kuki visila posuda za kuhanje. Mnogo posuda nalik na soljenke, cjedila, nalazi keramičkih žlica te raznovrsni tipovi većih i manjih zdjela i vrčeva upućuju na visok životni standard i bogat kuhinjski inventar. Unutar kuće nalazio se i lonac ukopan u pod, u kojem se vjerojatno čuvala voda za piće. Namještaj u kućama, najvjerojatnije od drva i ili pletenog šiblja, nije sačuvan, ali o njemu svjedoče glineni modeli S pomoću glinenih idola i modela obuće djelomično se može rekonstruirati nošnja Vučedolaca. Postojalo je mnogo oblika, stilova i boja. Za odjeću su se služili materijalom biljnoga (lan i konoplja) i životinjskoga podrijetla (vuna i koža). Tekstil je vjerojatno bio obojen živim bojama, koje su se dobivale od raznih biljaka. Način tkanja može se donekle rekonstruirati prema bogatim ukrasima na vučedolskoj keramici, a ukras podrazumijeva tkanje u četiri niti, koje omogućuju keper vez.
Vjerovanja Indoeuropljana, pa tako i Vučedolaca, ponajviše su bila okrenuta štovanju muških, ratničkih božanstava povezanih s nebesima i atmosferskim prilikama, iako se zadržala i neolitička simbolika vjerovanja u plodnost, povezana s Velikom Božicom Zemlje. Jedan je od simbola plodnosti i bik. Potvrda štovanja bikova i drugih rogatih životinja u vučedolskoj kulturi jesu ritualni ukopi životinja te žrtvenici u obliku rogova. Preteče su ovih rogova žrtvenici od nabijene zemlje, na koje su bili nasađeni pravi bikovski rogovi, a otkriveni su u Anatoliji oko 6000 godina pr. Kr.
Male ptice, pogotovo golubice od davnina su bile pratioci Velike Majke, Velike Božice - ženskog božanstva s mnogo imena, koja utjelovljuje obožavanje plodnosti i zemlje. Osobito su bile istaknute na Kreti, i to u kultnim prizorima povezanim s Božicom. Kult Velike Majke bio je religija sredozemnog kulturnog kruga, označena s gotovo istim simbolima, koji su se poslije pojavili kao atributi bogova grčkog i rimskog svijeta. Jarebice su povezane s muškim božanstvima i metalurgijom. One, naime, u opasnosti glume da šepaju, a ta ih hromost najviše povezuje s hromim kovačem Hefestom. Kovačka hromost posljedica je udisanjem otrova pri lijevanju sulfidne bakrene rudače, u kojoj se uz bakar nalazila i velika količina arsena. Vučedolski Gradac, mjesto nalaza poznate ptice, također se povezuje s metalurgijom, jer je za trajanja vučedolske kulture bio posebno izdvojena svojevrsna akropola, na kojoj je središnju poziciju zauzimao megaron ljevača bakra. U eneolitiku je bakar sve češće zamjenjivao kost i kamen za izradbu oruđa i oružja. Isprva su rabili oksidnu bakrenu rudaču. Bakar je u početku obrađivan kovanjem, zatim taljenjem uz dodatnu obradbu kovanjem te naposljetku lijevanjem. Isprva se kod lijevanja upotrebljavala tehnika izgubljenog voska (fr. à cire perdue) kod koje je potrebno za svaki izliveni predmet izraditi njegov prototip u vosku nakon čega se izrađivao jednodijelni kalup. Lijevanjem u jednodijelnim kalupima izrađivale su se križne sjekire, s rupom za nasad drške, omiljen tip alatke u razdoblju srednjeg eneolitika. Badenska kultura koristila se sulfidnom bakrenom rudačom, u kojoj je bio velik udio arsena ili antimona. Pri lijevanju su upotrebljavali jednodijelne kalupe, iz kojih su dobivali različite tipove bakrenih predmeta: šila, bodeže i plosnate sjekire.
Uvidjevši postupno da nečisti bakar ima bolju tvrdoću, majstori su počeli u njemu zadržavati veće količine drugih metala. Ta spoznaja omogućila je nastanak brončanog doba, kad se bakru svjesno počeo dodavati kositar. |
Foto:
Trodijelna posuda, keramika, Sarvaš
Dvodijelni kalup za lijevanje, keramika, Sarvaš
Zdjela, keramika, Sarvaš
Noge idola, keramika, Vučedol
Terina, keramika, Vučedol
Dno posude sa stiliziranim ljudskim likom, keramika, Vučedol
Posuda u obliku ptice, keramika, Vučedol
Ostava sjekira, bakar, Brekinjska